LNA

Autisme en studie: als water en vuur?

Ervaringsdeskundige Ewout Pool is klassenassistent op de J.C. Pleysierschool in Den Haag, een VSO-ZMOK-school met veel leerlingen met een diagnose uit het autistisch spectrum. Daarnaast is hij betrokken geweest bij de totstandkoming van de reader ‘Autisme en studie’, is hij lid van de cliëntenraad van het Centrum Autisme Leiden en geeft hij regelmatig lezingen.

 

Ewout Pool heeft geschiedenis aan de Universiteit Utrecht gestudeerd en is klassenassistent op de J.C. Pleysierschool in Den Haag. In zijn lezing beschrijft hij zijn niet-standaard schoolcarrière van de basisschool tot en met de universiteit. Tijdens deze periode kwam hij begrip en onbegrip tegen voor zijn diagnose uit het autistisch spectrum, te weten PDD-NOS.

Mede dankzij een goede scriptiebegeleiding studeerde Ewout in 2003 af en deze positieve ervaring heeft hem meer en meer betrokken gemaakt bij de vraag hoe in het onderwijs en de maatschappij verbeteringen gerealiseerd kunnen worden voor personen met een autismespectrumstoornis.
Studietips komen in zijn lezing ook aan bod:

 

  • zo veel mogelijk aanwezig zijn op colleges waar de docent hoofd- en bijzaken onderscheidt
  • visualiseren van de stof
  • associëren
  • duidelijke afspraken maken over de werkverdeling bij groepsopdrachten

Deze tips zouden echter minder effectief zijn als de gouden tip niet wordt opgevolgd: openheid geven over de autismespectrumstoornis tegenover studiegenoten en docenten.

 

In de zomer van 2006 vond de conferentie ‘Studeren met een diagnose uit het autistisch spectrum’ plaats in Utrecht. De samenvattingen die op deze website zijn verkorte weergaven van de lezingen tijdens de conferentie. 
Meer lezingen en nuttige adressen > >